Foreign Studies : [672]

Follow this collection to receive daily e-mail notification of new additions
Collection's Items (Sorted by Submit Date in Descending order): 1 to 20 of 672
  • THE CHARACTER ZHU BAJIE IN “JOURNEY TO THE WEST” BY WU CHENGEN.pdf.jpg
  • Article


  • Authors: Phạm, Ngọc Hàm (2019)

  • "Tây du ký" - một trong bốn tác phẩm lớn của văn học cổ đại Trung Quốc, đã được chuyển thể thành phim và vượt ra khỏi bờ cõi đất nước, trở nên vô cùng quen thuộc với nhiều thế hệ độc giả, khán giả trên thế giới, trong đó có Việt Nam. Trên hành trình đi Tây Trúc lấy kinh, Trư Bát Giới hiện lên như một sự hội tụ của tất cả những phẩm chất tốt đẹp và thói hư tật xấu của chất “con” và chất “người” trong cái thân hình nửa người nửa lợn, vừa đáng yêu vừa mang đậm tính chất khôi hài. Bài viết bằng phương pháp phân tích, tổng hợp làm sáng tỏ ý nghĩa của việc xây dựng hình tượng nhân vật Trư Bát Giới trong tác phẩm Tây du ký của Ngô Thừa Ân, nhằm góp một tài liệu tham khảo cho công tác dạy và ...

  • THE PARTICIPATORY APPROACH TO ENGLISH LANGUAGE TEACHER TRAINING IN VIETNAM.pdf.jpg
  • Article


  • Authors: Vũ, Hải Hà (2019)

  • Trong những năm qua, công tác bồi dưỡng giáo viên tiếng Anh tại Việt Nam đã có những bước chuyển mình mạnh mẽ, nhưng chủ yếu là về số lượng trong khi chất lượng còn nhiều hạn chế. Sử dụng mô hình nghiên cứu trường hợp điển hình, bài viết này thu thập phản hồi của 14 người tham gia một khóa bồi dưỡng giáo viên tiếng Anh ở Việt Nam vận dụng đường hướng tham gia trực tiếp (participatory approach). Dữ liệu phỏng vấn cho thấy việc vận dụng đường hướng này trong công tác bồi dưỡng giáo viên tiếng Anh đã mang lại những hiệu quả nhất định trong việc nâng cao tính thực tiễn, khả năng áp dụng, tính tương tác và tự chủ trong học tập của người tham gia – những yếu tố trùng khớp với nhu cầu được ...

  • VIETNAMESE STUDENTS’ PROBLEMS IN THEIR USE OF CHINESE IDIOMS AND SUGGESTIONS FOR IMPROVEMENT.pdf.jpg
  • Article


  • Authors: Nguyễn, Đình Hiền (2019)

  • Thành ngữ là một bộ phận quan trọng trong ngôn ngữ nói chung, và lớp từ vựng tiếng Hán hiện đại nói riêng. Chúng là những cụm từ cố định (thường là bốn chữ) với sắc thái văn viết và được sử dụng rộng rãi từ xưa đến nay. Việc sử dụng thành ngữ giúp nâng cao hiệu quả biểu đạt, làm cho câu văn ngắn gọn, súc tích với ngụ ý sâu sắc, hàm ý sâu xa. Sử dụng thành thạo thành ngữ tiếng Hán không chỉ thể hiện trình độ ngôn ngữ mà còn thể hiện những hiểu biết về lịch sử, văn hóa, đất nước, con người và xã hội Trung Quốc của người học. Kết quả khảo sát những thành ngữ tiếng Hán được sử dụng trong các bài thi tốt nghiệp môn viết của sinh viên cho thấy sinh viên trước khi ra trường mới chỉ nắm được ...

  • THE US’ CONTAINMENT STRATEGY AGAINST CHINA AND ITS IMPACT ON THE US-CHINA RELATIONS AT INTERNATIONAL SYSTEM LEVEL.pdf.jpg
  • Article


  • Authors: Nguyễn, Ngọc Anh (2019)

  • Nội dung chính của nghiên cứu này là phân tích chiến lược kiềm chế Trung Quốc của Mỹ ở cấp độ hệ thống quốc tế gồm nguyên nhân, các động thái chính, và tác động của chiến lược đến quan hệ Mỹ-Trung. Nghiên cứu này cho rằng nguyên nhân hoạch định chiến lược là mong muốn bảo toàn địa vị bá quyền của Mỹ trước sự trỗi dậy của Trung Quốc. Chiến lược gồm 5 động thái chính là: kiềm chế về kinh tế, kiềm chế về công nghệ, kiềm chế tham vọng chủ quyền lãnh thổ, tấn công vào quyền lực mềm, răn đe quân sự, và ngăn chặn liên minh liên kết. Các động thái này sẽ khiến quan hệ hai nước căng thẳng, tuy nhiên, ngoại trừ sự vượt quá giới hạn trong động thái kiềm chế tham vọng chủ quyền lãnh thổ, đặc biệ...

  • IMPROVING TEACHING PRACTICUM SUGGESTIONS FROM THE ANALYSIS OF FOREIGN LANGUAGE TEACHER EDUCATION CURRICULA.pdf.jpg
  • Article


  • Authors: Hà, Lê Kim Anh (2019)

  • Thực tập sư phạm là một cấu phần quan trọng trong chương trình đào tạo cử nhân sư phạm ngoại ngữ, giúp người giáo viên tương lai có thể học tập và phát triển năng lực sư phạm từ môi trường thực tế. Trong phạm vi bài viết này, chúng tôi tập trung phân tích chương trình đào tạo cử nhân sư phạm ngoại ngữ của 9 cơ sở giáo dục đào tạo tại Việt Nam, từ đó đưa ra các đề xuất cải tiến chương trình thực tập sư phạm ngoại ngữ nói chung và thực tập sư phạm tiếng Anh nói riêng của Trường Đại học Ngoại ngữ - Đại học Quốc gia Hà Nội (ĐHNN - ĐHQGHN)

  • TEACHING PRACTICUM ACTIVITIES AT THE UNIVERSITY OF LANGUAGES AND INTERNATIONAL STUDIES - VIETNAM NATIONAL UNIVERSITY, HANOI FROM THE TEACHERS’ AND STUDENTS’ PERSPECTIVES.pdf.jpg
  • Article


  • Authors: Nguyễn, Thúy Lan (2019)

  • Hoạt động đào tạo nghiệp vụ sư phạm luôn là một hợp phần quan trọng, không thể thiếu trong chương trình đào tạo (CTĐT) ngành sư phạm nói chung và sư phạm ngoại ngữ nói riêng. Thông qua hoạt động này, sinh viên sẽ được ứng dụng những kiến thức được học trong trường vào thực tế từ đó bớt đi sự bỡ ngỡ khi tốt nghiệp, rút ngắn khoảng cách “tập sự” của giáo viên trẻ mới ra trường. Để đánh giá sự phù hợp của mô hình thực tập sư phạm hiện thời tại Trường Đại học Ngoại ngữ - Đại học Quốc gia Hà Nội (ĐHNN - ĐHQGHN), nghiên cứu đã làm khảo sát với 30 giảng viên và 100 sinh viên đã tham gia thực tập. Kết quả ban đầu cho thấy: Về thời lượng thực tập và thời điểm triển khai, phần lớn giảng viên yê...

  • ORGANIZING DISCOVERY LEARNING IN TEACHING AND LEARNING PEDAGOGICAL SUBJECTS WITH THE INTEGRATION OF SOFT SKILLS TRAINING FOR STUDENTS AT THE.pdf.jpg
  • Article


  • Authors: Nguyễn, Thị Thắng (2019)

  • Với các phương pháp nghiên cứu định tính và định lượng, nghiên cứu đã khái quát một số vấn đề cơ bản của học tập khám phá làm cơ sở cho việc tổ chức dạy - học khám phá môn Giáo dục học - một môn đào tạo nghề sư phạm ở Trường Đại học Ngoại ngữ - Đại học Quốc gia Hà Nội (ĐHNN - ĐHQGHN). Về thực tiễn, nghiên cứu tập trung đánh giá hiệu quả vận dụng mô hình học tập khám phá; mức độ các kỹ năng bổ trợ của sinh viên được rèn luyện qua mô hình học tập này trong dạy học môn Giáo dục học ở Trường ĐHNN - ĐHQGHN. Đồng thời, nghiên cứu cũng đánh giá khả năng tổ chức hoạt động học tập khám phá môn Giáo dục học của giảng viên. Kết quả nghiên cứu cho thấy cả ba khía cạnh trên đều được sinh viên đán...

  • FACE AND POLITENESS IN COMMUNICATION REVISITED.pdf.jpg
  • Article


  • Authors: Nguyễn, Quang (2019)

  • Bài viết trình bày một cách có phê phán các cách nhìn nhận khác nhau về thể diện và lịch sự, đồng thời đưa ra các định nghĩa thao tác về chúng. Bài viết cũng nêu ra các giả thuyết về lí do tại sao phải lịch sự và về tính ưa chuộng hơn của lịch sự dương tính - lịch sự âm tính xét theo các thành tố giao tiếp (chu cảnh tình huống) và trong mối tương liên với các bình diện phạm trù khác (chu cảnh văn hóa) với khẳng định dứt khoát rằng các giả thuyết này chỉ là gợi ý cho nghiên cứu thực nghiệm nhằm chứng minh tính chân ngụy của chúng trong các chu cảnh tình huống và văn hóa cụ thể.

  • A DISCUSSION ON PRAGMATIC NEGATION IN CHINESE AND VIETNAMESE.pdf.jpg
  • Article


  • Authors: Cầm, Tú Tài (2019)

  • Phủ định là hiện tượng ngôn ngữ thường xuất hiện trong giao tiếp. Trong phạm vi bài viết này, dưới góc nhìn ngữ nghĩa học và dụng học, chúng tôi bàn luận về phương thức phủ định dụng học tiếng Hán và tiếng Việt. Kết quả cho thấy, phương thức phủ định dụng học trong tiếng Hán và tiếng Việt đều thực hiện qua hình thức vi phạm một số nguyên tắc và tiêu chí chung như sử dụng phản ngữ, nói lặp lại, sử dụng lối diễn đạt lảng tránh, cố tình chuyển đổi nội dung chủ đề, dùng phương thức tỉnh lược, giữ im lặng, hoặc thông qua cách thức suy luận về thời gian không thể xác định, sự việc không thể thực hiện hay không thể xảy ra, sự vận động trái chiều với qui luật chung, hoặc dự báo về hậu quả tiê...

  • FEATURES OF AESTHETIC SIGNS IN KOREAN ZODIAC-RELATED COMPARATIVE PROVERBS.pdf.jpg
  • Article


  • Authors: Hoàng, Thị Yến; Hoàng, Thị Hải Anh (2019)

  • Các tín hiệu thẩm mĩ trong tục ngữ so sánh tiếng Hàn có t trong cấu trúc so sánh t như B là động từ được liên tưởng và chiếu đến chất liệu thẩm mĩ là các con giáp theo đặc trưng hành động rất điển hình của từng con vật. Các động từ biểu đạt thuộc tính t trong tín hiệu thẩm mĩ bao gồm cả hành động của con người và hành động/động tác của các con giáp. Nhóm tín hiệu thẩm mĩ có t là động từ không đòi hỏi tân ngữ bao gồm các động từ chuyển động (đi, chạy, đuổi, nhảy) và không chuyển động (ngồi, bám dính, run, tụ họp), các động từ chỉ âm thanh (nói, gào, mắng chửi, gọi). Trong nhóm tín hiệu thẩm mĩ có t là động từ đòi hỏi tân ngữ, xuất hiện các động từ cơ bản chỉ hoạt động thường ngày của c...

  • CHARACTERISTICS OF SONG TRANSLATION AND ENGLISH-VIETNAMESE SONG TRANSLATIONS.pdf.jpg
  • Article


  • Authors: Đoàn, Thúy Quỳnh (2019)

  • Bài viết của chúng tôi trình bày đặc điểm của dịch ca khúc và bản dịch ca khúc Anh-Việt. Trên cơ sở lý thuyết dịch ca khúc và chiến thuật dịch ca khúc của Peter Low, chúng tôi chọn 3 bản dịch ca khúc Anh - Việt để tìm hiểu các đặc điểm trong chuyển dịch. Việc phân tích 3 bản dịch cho thấy bản dịch nghĩa chứng tỏ sự giống nhau về mặt ngữ nghĩa như nội dung, nhân vật, kịch bản. Ở bản dịch phỏng, dịch giả đã giữ lại được chủ điểm, kịch bản và nhân vật. Còn với bản dịch thoát ly, nội dung ca khúc được làm mới hoàn toàn. Nghiên cứu còn chỉ ra rằng tất cả các bản dịch đều tuân theo nguyên lý Pentathlon mà Low đề xuất - ưu tiên yếu tố giai điệu, các yếu tố còn lại hỗ trợ lẫn nhau. Kết quả n...

  • AN ASSESSMENT OF THE VIETNAMESE TRANSLATION OF “THE ADVENTURES OF HUCKLEBERRY FINN - CHAPTER XX” USING HOUSE’S TRANSLATION QUALITY ASSESSMENT MODEL.pdf.jpg
  • Article


  • Authors: Hoang, Thi Diem Hang (2019)

  • It is common for people to approach a foreign literary work via its translation; therefore, whether the readers can enjoy a translation text that successfully conveys the author’s intention is a concern to many researchers. In this study, with a view to assess the quality of the translation of “The Adventures of Huckleberry Finn”, the researcher utilizes the schema of Translation Quality Assessment proposed by House. The application of House’s Translation Quality Assessment shows that although the translation text achieves some success and conveys most of the author’s message, it still reveals a number of mismatches in comparison with the source text, among which the inability to rend...

  • EMBARKING ON RESEARCH IN THE SOCIAL SCIENCES UNDERSTANDING THE FOUNDATIONAL CONCEPTS.pdf.jpg
  • Article


  • Authors: Chowdhury, Raqib (2019)

  • Written primarily for new or early-career researchers and postgraduate students, this paper problematises some of the foundational concepts any beginning researcher will come across when conducting research for the first time. Understanding the oft-confused, abstract, yet important notions of ontology, epistemology and paradigms can be a daunting obstacle in the experience of a new researcher, yet there are nearly no ways of sidelining these if we were to meaningfully plan, construct and execute our research. Through familiar examples, this article engages in discussing the research approach and design and how these are grounded in the ways a researcher thinks about and understands th...

  • ELEVENTH GRADERS’ ACTUAL USE OF ENGLISH LISTENING LEARNING STRATEGIES AT DUONG VAN DUONG HIGH SCHOOL.pdf.jpg
  • Article


  • Authors: Duong, My Tham; Tran, Thi Hoang Trang; Tran, Quoc Thao (2019)

  • It is undeniable that listening comprehension is a fundamental skill in the process of acquiring a language and plays a crucial part in communication although it is not an easy task which requires both background knowledge and linguistic understanding. Therefore, language learners are supposed to employ listening learning strategies to facilitate the process of decoding oral input. This study aimed at examining if the eleventh graders at Duong Van Duong high school used English listening learning strategies and then exploring the frequency of the students’ use of these strategies. The present study is a mixed-methods research project in which both qualitative and quantitative data we...

  • INSIGHTS INTO INTERNATIONAL PUBLICATION A SYNTHESIS OF MOVE-BASED LITERATURE ON THE RESEARCH ARTICLE GENRE.pdf.jpg
  • Article


  • Authors: Ton Nu, My Nhat (2019)

  • Ever since Swales’ (1981/1990) work on the research article (RA), this genre has been subject to copious investigation in the past three decades. This attraction is due to both its highly valued status as a means of disseminating academic knowledge and the high pressure on part of the university staff and PhD students to have publications in international journals in many countries where English is not a native language. This paper reviews the literature on genre/move-based investigations into writing for international publication. The three areas of focus are the rhetorical structures, the linguistics features, and the cross-cultural comparisons of these two aspects. The synthesis p...

  • INTERCULTURAL COMMUNICATION COMPETENCE FROM AN IDENTITY CONSTRUCTIONIST PERSPECTIVE AND ITS IMPLICATIONS FOR FOREIGN LANGUAGE EDUCATION.pdf.jpg
  • Article


  • Authors: Nguyen, Hoa (2019)

  • This paper is aimed at reexamining intercultural communication from an identity social constructionist perspective and offering a linguistically-based research framework. The social constructionist approach holds that knowledge and reality are constructed through discourse, interactions and/or social interchange. This study maintains that language in action as communication in general serves dual purposes. It does not only build the social world, but also constructs identity - a critical issue in our global community recognized by many scholars (as most recently as Jandt, 2016; Fukuyama, 2018). Identity, though, is not just a social construct, but can operate as part of the purpose o...

  • INTEGRATING CULTURE INTO EFL TEACHING BEHIND CLASSROOM DOORS A CASE STUDY OF UPPER SECONDARY TEACHERS IN VIETNAM.pdf.jpg
  • Article


  • Authors: Chau, Thi Hoang Hoa; Truong, Vien (2019)

  • In the context of globalization, intercultural integration has gained a better position in teaching and learning English in Vietnam, even in general education. In fact, intercultural objectives and intercultural content have been added to the expected curriculum and pilot coursebooks for teaching English in upper secondary education. Prior to the implementation of the new curriculum, it is essential to explore how teachers deal with intercultural content provided in the coursebooks. From the view of intercultural teaching, this study focuses on the positionality of intercultural objectives and intercultural teaching strategies in teachers’ practice. Data collected from 101 teachers th...

  • PRIMARY ENGLISH LANGUAGE TEACHERS’ ENGAGEMENT IN PROFESSIONAL DEVELOPMENT.pdf.jpg
  • Article


  • Authors: Nguyen, Thi Thom Thom; Pham, Thi Thanh Thuy (2019)

  • Teachers’ professional development (PD) is viewed as the center of educational reforms in many countries, and this topic has been widely researched by scholars such as Avalos (2011), DarlingHammond & McLaughlin (2011), Le (2002), and Whitehouse (2011). However, primary English language teachers (PELTers)’ PD has been under-researched in Vietnamese contexts. This paper outlines a project researching PELTers’ PD in a period of ongoing educational transformation, initiated by the National Foreign Languages Project. The authors highlight a ‘mixed methods’ research design with data collected from 68 surveys and fve individual semi-structured interviews in a province in North Vietnam. Both...

  • USING MIND-MAPPING AS A TRANSITION FROM RECEPTIVE TO PRODUCTIVE SKILLS FOR SECOND-DEGREE LEARNERS.pdf.jpg
  • Article


  • Authors: Trần, Thanh Thư (2019)

  • Mindmapping, as a powerful brainstorming tool, is gaining popularity in all felds of science. This article aims at suggesting various activities enclosed with explanations of how this useful utility can be applied for a smooth transition from receptive skills to productive skills while teaching English. As mind maps only date back to 1976, the article initially provides an overview into how to use them and how well they suit the group of grown-up learners. The third part of the article introduces the researcher’s own organization of twelve academic themes throughout the learners’ course. The most important part of the article involves an analysis of various examples of classroom mind ...

  • A STUDY OF ACADEMIC GENRE EXPLORING WRITING IN ENGLISH FOR UNIVERSITY PURPOSES WITH VIETNAMESE STUDENTS.pdf.jpg
  • Article


  • Authors: Evans, Michelle J. (2019)

  • Higher Education students in Vietnam are increasingly expected to write in English for university and professional purposes. This study identifed the written texts in English that postgraduates had written for university purposes and explored their perceptions of or attitudes towards these. Using a classifcation of university genres developed from the British Academic Written English (BAWE) Corpus, ten case study students showed how their experiences of genres at lower levels of education had been heavily standardised. At undergraduate levels, English-major students and students studying in English medium instruction were expected to write a wider variety of genres. At postgraduate le...

Collection's Items (Sorted by Submit Date in Descending order): 1 to 20 of 672

Foreign Studies : [672]

Follow this collection to receive daily e-mail notification of new additions
Collection's Items (Sorted by Submit Date in Descending order): 1 to 20 of 672
  • THE CHARACTER ZHU BAJIE IN “JOURNEY TO THE WEST” BY WU CHENGEN.pdf.jpg
  • Article


  • Authors: Phạm, Ngọc Hàm (2019)

  • "Tây du ký" - một trong bốn tác phẩm lớn của văn học cổ đại Trung Quốc, đã được chuyển thể thành phim và vượt ra khỏi bờ cõi đất nước, trở nên vô cùng quen thuộc với nhiều thế hệ độc giả, khán giả trên thế giới, trong đó có Việt Nam. Trên hành trình đi Tây Trúc lấy kinh, Trư Bát Giới hiện lên như một sự hội tụ của tất cả những phẩm chất tốt đẹp và thói hư tật xấu của chất “con” và chất “người” trong cái thân hình nửa người nửa lợn, vừa đáng yêu vừa mang đậm tính chất khôi hài. Bài viết bằng phương pháp phân tích, tổng hợp làm sáng tỏ ý nghĩa của việc xây dựng hình tượng nhân vật Trư Bát Giới trong tác phẩm Tây du ký của Ngô Thừa Ân, nhằm góp một tài liệu tham khảo cho công tác dạy và ...

  • THE PARTICIPATORY APPROACH TO ENGLISH LANGUAGE TEACHER TRAINING IN VIETNAM.pdf.jpg
  • Article


  • Authors: Vũ, Hải Hà (2019)

  • Trong những năm qua, công tác bồi dưỡng giáo viên tiếng Anh tại Việt Nam đã có những bước chuyển mình mạnh mẽ, nhưng chủ yếu là về số lượng trong khi chất lượng còn nhiều hạn chế. Sử dụng mô hình nghiên cứu trường hợp điển hình, bài viết này thu thập phản hồi của 14 người tham gia một khóa bồi dưỡng giáo viên tiếng Anh ở Việt Nam vận dụng đường hướng tham gia trực tiếp (participatory approach). Dữ liệu phỏng vấn cho thấy việc vận dụng đường hướng này trong công tác bồi dưỡng giáo viên tiếng Anh đã mang lại những hiệu quả nhất định trong việc nâng cao tính thực tiễn, khả năng áp dụng, tính tương tác và tự chủ trong học tập của người tham gia – những yếu tố trùng khớp với nhu cầu được ...

  • VIETNAMESE STUDENTS’ PROBLEMS IN THEIR USE OF CHINESE IDIOMS AND SUGGESTIONS FOR IMPROVEMENT.pdf.jpg
  • Article


  • Authors: Nguyễn, Đình Hiền (2019)

  • Thành ngữ là một bộ phận quan trọng trong ngôn ngữ nói chung, và lớp từ vựng tiếng Hán hiện đại nói riêng. Chúng là những cụm từ cố định (thường là bốn chữ) với sắc thái văn viết và được sử dụng rộng rãi từ xưa đến nay. Việc sử dụng thành ngữ giúp nâng cao hiệu quả biểu đạt, làm cho câu văn ngắn gọn, súc tích với ngụ ý sâu sắc, hàm ý sâu xa. Sử dụng thành thạo thành ngữ tiếng Hán không chỉ thể hiện trình độ ngôn ngữ mà còn thể hiện những hiểu biết về lịch sử, văn hóa, đất nước, con người và xã hội Trung Quốc của người học. Kết quả khảo sát những thành ngữ tiếng Hán được sử dụng trong các bài thi tốt nghiệp môn viết của sinh viên cho thấy sinh viên trước khi ra trường mới chỉ nắm được ...

  • THE US’ CONTAINMENT STRATEGY AGAINST CHINA AND ITS IMPACT ON THE US-CHINA RELATIONS AT INTERNATIONAL SYSTEM LEVEL.pdf.jpg
  • Article


  • Authors: Nguyễn, Ngọc Anh (2019)

  • Nội dung chính của nghiên cứu này là phân tích chiến lược kiềm chế Trung Quốc của Mỹ ở cấp độ hệ thống quốc tế gồm nguyên nhân, các động thái chính, và tác động của chiến lược đến quan hệ Mỹ-Trung. Nghiên cứu này cho rằng nguyên nhân hoạch định chiến lược là mong muốn bảo toàn địa vị bá quyền của Mỹ trước sự trỗi dậy của Trung Quốc. Chiến lược gồm 5 động thái chính là: kiềm chế về kinh tế, kiềm chế về công nghệ, kiềm chế tham vọng chủ quyền lãnh thổ, tấn công vào quyền lực mềm, răn đe quân sự, và ngăn chặn liên minh liên kết. Các động thái này sẽ khiến quan hệ hai nước căng thẳng, tuy nhiên, ngoại trừ sự vượt quá giới hạn trong động thái kiềm chế tham vọng chủ quyền lãnh thổ, đặc biệ...

  • IMPROVING TEACHING PRACTICUM SUGGESTIONS FROM THE ANALYSIS OF FOREIGN LANGUAGE TEACHER EDUCATION CURRICULA.pdf.jpg
  • Article


  • Authors: Hà, Lê Kim Anh (2019)

  • Thực tập sư phạm là một cấu phần quan trọng trong chương trình đào tạo cử nhân sư phạm ngoại ngữ, giúp người giáo viên tương lai có thể học tập và phát triển năng lực sư phạm từ môi trường thực tế. Trong phạm vi bài viết này, chúng tôi tập trung phân tích chương trình đào tạo cử nhân sư phạm ngoại ngữ của 9 cơ sở giáo dục đào tạo tại Việt Nam, từ đó đưa ra các đề xuất cải tiến chương trình thực tập sư phạm ngoại ngữ nói chung và thực tập sư phạm tiếng Anh nói riêng của Trường Đại học Ngoại ngữ - Đại học Quốc gia Hà Nội (ĐHNN - ĐHQGHN)

  • TEACHING PRACTICUM ACTIVITIES AT THE UNIVERSITY OF LANGUAGES AND INTERNATIONAL STUDIES - VIETNAM NATIONAL UNIVERSITY, HANOI FROM THE TEACHERS’ AND STUDENTS’ PERSPECTIVES.pdf.jpg
  • Article


  • Authors: Nguyễn, Thúy Lan (2019)

  • Hoạt động đào tạo nghiệp vụ sư phạm luôn là một hợp phần quan trọng, không thể thiếu trong chương trình đào tạo (CTĐT) ngành sư phạm nói chung và sư phạm ngoại ngữ nói riêng. Thông qua hoạt động này, sinh viên sẽ được ứng dụng những kiến thức được học trong trường vào thực tế từ đó bớt đi sự bỡ ngỡ khi tốt nghiệp, rút ngắn khoảng cách “tập sự” của giáo viên trẻ mới ra trường. Để đánh giá sự phù hợp của mô hình thực tập sư phạm hiện thời tại Trường Đại học Ngoại ngữ - Đại học Quốc gia Hà Nội (ĐHNN - ĐHQGHN), nghiên cứu đã làm khảo sát với 30 giảng viên và 100 sinh viên đã tham gia thực tập. Kết quả ban đầu cho thấy: Về thời lượng thực tập và thời điểm triển khai, phần lớn giảng viên yê...

  • ORGANIZING DISCOVERY LEARNING IN TEACHING AND LEARNING PEDAGOGICAL SUBJECTS WITH THE INTEGRATION OF SOFT SKILLS TRAINING FOR STUDENTS AT THE.pdf.jpg
  • Article


  • Authors: Nguyễn, Thị Thắng (2019)

  • Với các phương pháp nghiên cứu định tính và định lượng, nghiên cứu đã khái quát một số vấn đề cơ bản của học tập khám phá làm cơ sở cho việc tổ chức dạy - học khám phá môn Giáo dục học - một môn đào tạo nghề sư phạm ở Trường Đại học Ngoại ngữ - Đại học Quốc gia Hà Nội (ĐHNN - ĐHQGHN). Về thực tiễn, nghiên cứu tập trung đánh giá hiệu quả vận dụng mô hình học tập khám phá; mức độ các kỹ năng bổ trợ của sinh viên được rèn luyện qua mô hình học tập này trong dạy học môn Giáo dục học ở Trường ĐHNN - ĐHQGHN. Đồng thời, nghiên cứu cũng đánh giá khả năng tổ chức hoạt động học tập khám phá môn Giáo dục học của giảng viên. Kết quả nghiên cứu cho thấy cả ba khía cạnh trên đều được sinh viên đán...

  • FACE AND POLITENESS IN COMMUNICATION REVISITED.pdf.jpg
  • Article


  • Authors: Nguyễn, Quang (2019)

  • Bài viết trình bày một cách có phê phán các cách nhìn nhận khác nhau về thể diện và lịch sự, đồng thời đưa ra các định nghĩa thao tác về chúng. Bài viết cũng nêu ra các giả thuyết về lí do tại sao phải lịch sự và về tính ưa chuộng hơn của lịch sự dương tính - lịch sự âm tính xét theo các thành tố giao tiếp (chu cảnh tình huống) và trong mối tương liên với các bình diện phạm trù khác (chu cảnh văn hóa) với khẳng định dứt khoát rằng các giả thuyết này chỉ là gợi ý cho nghiên cứu thực nghiệm nhằm chứng minh tính chân ngụy của chúng trong các chu cảnh tình huống và văn hóa cụ thể.

  • A DISCUSSION ON PRAGMATIC NEGATION IN CHINESE AND VIETNAMESE.pdf.jpg
  • Article


  • Authors: Cầm, Tú Tài (2019)

  • Phủ định là hiện tượng ngôn ngữ thường xuất hiện trong giao tiếp. Trong phạm vi bài viết này, dưới góc nhìn ngữ nghĩa học và dụng học, chúng tôi bàn luận về phương thức phủ định dụng học tiếng Hán và tiếng Việt. Kết quả cho thấy, phương thức phủ định dụng học trong tiếng Hán và tiếng Việt đều thực hiện qua hình thức vi phạm một số nguyên tắc và tiêu chí chung như sử dụng phản ngữ, nói lặp lại, sử dụng lối diễn đạt lảng tránh, cố tình chuyển đổi nội dung chủ đề, dùng phương thức tỉnh lược, giữ im lặng, hoặc thông qua cách thức suy luận về thời gian không thể xác định, sự việc không thể thực hiện hay không thể xảy ra, sự vận động trái chiều với qui luật chung, hoặc dự báo về hậu quả tiê...

  • FEATURES OF AESTHETIC SIGNS IN KOREAN ZODIAC-RELATED COMPARATIVE PROVERBS.pdf.jpg
  • Article


  • Authors: Hoàng, Thị Yến; Hoàng, Thị Hải Anh (2019)

  • Các tín hiệu thẩm mĩ trong tục ngữ so sánh tiếng Hàn có t trong cấu trúc so sánh t như B là động từ được liên tưởng và chiếu đến chất liệu thẩm mĩ là các con giáp theo đặc trưng hành động rất điển hình của từng con vật. Các động từ biểu đạt thuộc tính t trong tín hiệu thẩm mĩ bao gồm cả hành động của con người và hành động/động tác của các con giáp. Nhóm tín hiệu thẩm mĩ có t là động từ không đòi hỏi tân ngữ bao gồm các động từ chuyển động (đi, chạy, đuổi, nhảy) và không chuyển động (ngồi, bám dính, run, tụ họp), các động từ chỉ âm thanh (nói, gào, mắng chửi, gọi). Trong nhóm tín hiệu thẩm mĩ có t là động từ đòi hỏi tân ngữ, xuất hiện các động từ cơ bản chỉ hoạt động thường ngày của c...

  • CHARACTERISTICS OF SONG TRANSLATION AND ENGLISH-VIETNAMESE SONG TRANSLATIONS.pdf.jpg
  • Article


  • Authors: Đoàn, Thúy Quỳnh (2019)

  • Bài viết của chúng tôi trình bày đặc điểm của dịch ca khúc và bản dịch ca khúc Anh-Việt. Trên cơ sở lý thuyết dịch ca khúc và chiến thuật dịch ca khúc của Peter Low, chúng tôi chọn 3 bản dịch ca khúc Anh - Việt để tìm hiểu các đặc điểm trong chuyển dịch. Việc phân tích 3 bản dịch cho thấy bản dịch nghĩa chứng tỏ sự giống nhau về mặt ngữ nghĩa như nội dung, nhân vật, kịch bản. Ở bản dịch phỏng, dịch giả đã giữ lại được chủ điểm, kịch bản và nhân vật. Còn với bản dịch thoát ly, nội dung ca khúc được làm mới hoàn toàn. Nghiên cứu còn chỉ ra rằng tất cả các bản dịch đều tuân theo nguyên lý Pentathlon mà Low đề xuất - ưu tiên yếu tố giai điệu, các yếu tố còn lại hỗ trợ lẫn nhau. Kết quả n...

  • AN ASSESSMENT OF THE VIETNAMESE TRANSLATION OF “THE ADVENTURES OF HUCKLEBERRY FINN - CHAPTER XX” USING HOUSE’S TRANSLATION QUALITY ASSESSMENT MODEL.pdf.jpg
  • Article


  • Authors: Hoang, Thi Diem Hang (2019)

  • It is common for people to approach a foreign literary work via its translation; therefore, whether the readers can enjoy a translation text that successfully conveys the author’s intention is a concern to many researchers. In this study, with a view to assess the quality of the translation of “The Adventures of Huckleberry Finn”, the researcher utilizes the schema of Translation Quality Assessment proposed by House. The application of House’s Translation Quality Assessment shows that although the translation text achieves some success and conveys most of the author’s message, it still reveals a number of mismatches in comparison with the source text, among which the inability to rend...

  • EMBARKING ON RESEARCH IN THE SOCIAL SCIENCES UNDERSTANDING THE FOUNDATIONAL CONCEPTS.pdf.jpg
  • Article


  • Authors: Chowdhury, Raqib (2019)

  • Written primarily for new or early-career researchers and postgraduate students, this paper problematises some of the foundational concepts any beginning researcher will come across when conducting research for the first time. Understanding the oft-confused, abstract, yet important notions of ontology, epistemology and paradigms can be a daunting obstacle in the experience of a new researcher, yet there are nearly no ways of sidelining these if we were to meaningfully plan, construct and execute our research. Through familiar examples, this article engages in discussing the research approach and design and how these are grounded in the ways a researcher thinks about and understands th...

  • ELEVENTH GRADERS’ ACTUAL USE OF ENGLISH LISTENING LEARNING STRATEGIES AT DUONG VAN DUONG HIGH SCHOOL.pdf.jpg
  • Article


  • Authors: Duong, My Tham; Tran, Thi Hoang Trang; Tran, Quoc Thao (2019)

  • It is undeniable that listening comprehension is a fundamental skill in the process of acquiring a language and plays a crucial part in communication although it is not an easy task which requires both background knowledge and linguistic understanding. Therefore, language learners are supposed to employ listening learning strategies to facilitate the process of decoding oral input. This study aimed at examining if the eleventh graders at Duong Van Duong high school used English listening learning strategies and then exploring the frequency of the students’ use of these strategies. The present study is a mixed-methods research project in which both qualitative and quantitative data we...

  • INSIGHTS INTO INTERNATIONAL PUBLICATION A SYNTHESIS OF MOVE-BASED LITERATURE ON THE RESEARCH ARTICLE GENRE.pdf.jpg
  • Article


  • Authors: Ton Nu, My Nhat (2019)

  • Ever since Swales’ (1981/1990) work on the research article (RA), this genre has been subject to copious investigation in the past three decades. This attraction is due to both its highly valued status as a means of disseminating academic knowledge and the high pressure on part of the university staff and PhD students to have publications in international journals in many countries where English is not a native language. This paper reviews the literature on genre/move-based investigations into writing for international publication. The three areas of focus are the rhetorical structures, the linguistics features, and the cross-cultural comparisons of these two aspects. The synthesis p...

  • INTERCULTURAL COMMUNICATION COMPETENCE FROM AN IDENTITY CONSTRUCTIONIST PERSPECTIVE AND ITS IMPLICATIONS FOR FOREIGN LANGUAGE EDUCATION.pdf.jpg
  • Article


  • Authors: Nguyen, Hoa (2019)

  • This paper is aimed at reexamining intercultural communication from an identity social constructionist perspective and offering a linguistically-based research framework. The social constructionist approach holds that knowledge and reality are constructed through discourse, interactions and/or social interchange. This study maintains that language in action as communication in general serves dual purposes. It does not only build the social world, but also constructs identity - a critical issue in our global community recognized by many scholars (as most recently as Jandt, 2016; Fukuyama, 2018). Identity, though, is not just a social construct, but can operate as part of the purpose o...

  • INTEGRATING CULTURE INTO EFL TEACHING BEHIND CLASSROOM DOORS A CASE STUDY OF UPPER SECONDARY TEACHERS IN VIETNAM.pdf.jpg
  • Article


  • Authors: Chau, Thi Hoang Hoa; Truong, Vien (2019)

  • In the context of globalization, intercultural integration has gained a better position in teaching and learning English in Vietnam, even in general education. In fact, intercultural objectives and intercultural content have been added to the expected curriculum and pilot coursebooks for teaching English in upper secondary education. Prior to the implementation of the new curriculum, it is essential to explore how teachers deal with intercultural content provided in the coursebooks. From the view of intercultural teaching, this study focuses on the positionality of intercultural objectives and intercultural teaching strategies in teachers’ practice. Data collected from 101 teachers th...

  • PRIMARY ENGLISH LANGUAGE TEACHERS’ ENGAGEMENT IN PROFESSIONAL DEVELOPMENT.pdf.jpg
  • Article


  • Authors: Nguyen, Thi Thom Thom; Pham, Thi Thanh Thuy (2019)

  • Teachers’ professional development (PD) is viewed as the center of educational reforms in many countries, and this topic has been widely researched by scholars such as Avalos (2011), DarlingHammond & McLaughlin (2011), Le (2002), and Whitehouse (2011). However, primary English language teachers (PELTers)’ PD has been under-researched in Vietnamese contexts. This paper outlines a project researching PELTers’ PD in a period of ongoing educational transformation, initiated by the National Foreign Languages Project. The authors highlight a ‘mixed methods’ research design with data collected from 68 surveys and fve individual semi-structured interviews in a province in North Vietnam. Both...

  • USING MIND-MAPPING AS A TRANSITION FROM RECEPTIVE TO PRODUCTIVE SKILLS FOR SECOND-DEGREE LEARNERS.pdf.jpg
  • Article


  • Authors: Trần, Thanh Thư (2019)

  • Mindmapping, as a powerful brainstorming tool, is gaining popularity in all felds of science. This article aims at suggesting various activities enclosed with explanations of how this useful utility can be applied for a smooth transition from receptive skills to productive skills while teaching English. As mind maps only date back to 1976, the article initially provides an overview into how to use them and how well they suit the group of grown-up learners. The third part of the article introduces the researcher’s own organization of twelve academic themes throughout the learners’ course. The most important part of the article involves an analysis of various examples of classroom mind ...

  • A STUDY OF ACADEMIC GENRE EXPLORING WRITING IN ENGLISH FOR UNIVERSITY PURPOSES WITH VIETNAMESE STUDENTS.pdf.jpg
  • Article


  • Authors: Evans, Michelle J. (2019)

  • Higher Education students in Vietnam are increasingly expected to write in English for university and professional purposes. This study identifed the written texts in English that postgraduates had written for university purposes and explored their perceptions of or attitudes towards these. Using a classifcation of university genres developed from the British Academic Written English (BAWE) Corpus, ten case study students showed how their experiences of genres at lower levels of education had been heavily standardised. At undergraduate levels, English-major students and students studying in English medium instruction were expected to write a wider variety of genres. At postgraduate le...

Collection's Items (Sorted by Submit Date in Descending order): 1 to 20 of 672