Foreign Studies : [644]

Follow this collection to receive daily e-mail notification of new additions
Collection's Items (Sorted by Submit Date in Descending order): 1 to 20 of 644
  • SURVEY RESEARCH ON KANJI LEARNING STRATEGIES OF JAPANESE LEARNING STUDENTS.pdf.jpg
  • Article


  • Authors: Thân, Thị Kim Tuyến (2019)

  • Đối với người học tiếng Nhật, một trong những khó khăn là học chữ Hán. Số lượng chữ Hán và các từ cấu tạo từ những chữ Hán đó trong giảng dạy tiếng Nhật là trên 7000 từ với 2.500 chữ Hán. Ngoài ra, khi ghi nhớ chữ Hán người học cần ghi nhớ cả 3 yếu tố: cách viết, cách đọc (âm ON và âm KUN) và nghĩa. Vì vậy để ghi nhớ được chữ Hán, người học thường dùng nhiều thủ pháp. Nghiên cứu đã khảo sát 123 sinh viên năm thứ 3 Khoa Ngôn ngữ và Văn hoá Nhật Bản, Trường Đại học Ngoại ngữ, Đại học Quốc gia Hà Nội và xác định tần suất sử dụng các thủ pháp. Ngoài ra, nghiên cứu còn khảo sát sự khác biệt trong việc sử dụng các thủ pháp của sinh viên nam và sinh viên nữ, của sinh viên có trình độ t...

  • CHINESE FACTOR IN CAMBODIA AND ITS IMPACT ON VIETNAM.pdf.jpg
  • Article


  • Authors: Bùi, Nam Khánh (2019)

  • Campuchia là quốc gia láng giềng có lịch sử gần gũi, đối tác truyền thống và thị trường thương mại đầy tiềm năng, có vị trí quan trọng trong chính sách đối ngoại của Việt Nam. Vì vậy, việc nghiên cứu đánh giá “yếu tố nước lớn” tại Campuchia, trong đó có Trung Quốc và tác động đối với Việt Nam là rất cần thiết trên cả phương diện khoa học và thực tiễn. Thông qua phương pháp tiếp cận lịch sử và trên cơ sở phân tích quan hệ quốc tế, bài viết đã phân tích làm rõ lý do vì sao yếu tố Trung Quốc lại gia tăng ở Campuchia trong những năm gần đây và sự gia tăng ảnh hưởng của Trung Quốc đối với Campuchia trên các lĩnh vực chính trị - ngoại giao, kinh tế, quốc phòng, an ninh, văn hóa, truyề...

  • INNOVATING THE SYLLABI OF LANGUAGE SKILL COURSES IN THE FACULTY OF FRENCH LANGUAGE AND CULTURE.pdf.jpg
  • Article


  • Authors: Nguyễn, Việt Quang (2019)

  • Đổi mới chương trình môn thực hành tiếng của Khoa Ngôn ngữ và Văn hóa Pháp là một nhu cầu cấp bách. Đối tượng đầu vào có nhiều thay đổi do vậy cần xây dựng một chương trình phù hợp. Trên cơ sở các nghiên cứu về việc áp dụng Khung tham chiếu ngoại ngữ châu Âu và kết quả khảo sát tình hình giảng dạy trong môi trường mà chương trình sẽ được thực hiện, tác giả đã xác định mục đích mà đối tượng cần đạt; từ đó đề ra nội dung (giao tiếp, văn hóa và ngôn ngữ), phương pháp thực hiện và hình thức kiểm tra đánh giá, cũng như kết quả mong đợi ở người học. Chương trình có thể áp dụng được ngay vào công tác giảng dạy tại Khoa Ngôn ngữ và Văn hóa Pháp

  • TRANSLATING NOM POETRY INTO CHINESE EXPERIENCE AND DISCUSSION.pdf.jpg
  • Article


  • Authors: Lê, Thị Huyền Trang (2019)

  • Dịch thơ là một công việc thú vị nhưng cũng đầy thách thức; người dịch ngoài chuyển tải đầy đủ nội dung ý nghĩa của bản gốc, còn phải lột tả tứ thơ cũng như thể hiện được yếu tố vần luật sang ngôn ngữ đích. Trong phạm vi bài viết này, người viết thử nghiệm chuyển dịch một số bài thơ Nôm trong kho tàng thơ Nôm Việt Nam sang tiếng Hán. Quá trình thử nghiệm cho thấy sự tương đồng nhiều mặt giữa hai ngôn ngữ Việt-Hán, sự kế thừa và phát huy những đặc điểm của thơ Đường luật Trung Quốc trong thơ Nôm cho phép người dịch sử dụng phương pháp chuyển dịch âm vị, dịch thẳng, dịch âm luật để chuyển ngữ. Ngoài ra, người viết đưa ra một số trao đổi của cá nhân về dịch thuật, cũng như đề xuất ...

  • FOREIGN LANGUAGES IN THE WORLD’S GENERAL SCHOOL EDUCATION CURRENT SITUATIONS AND PROBLEMS.pdf.jpg
  • Article


  • Authors: Hoàng, Văn Vân (2019)

  • Bài viết này khảo sát tình hình hiện tại về việc dạy ngoại ngữ ở bậc giáo dục phổ thông ở một số khu vực, quốc gia và vùng lãnh thổ được lựa chọn trên thế giới: Tây Âu, Hoa Kì, Singapore, Trung Quốc, Hồng Kông, Đài Loan, Nhật Bản, Malaysia và Indonesia. Bài viết làm sáng tỏ một số đặc điểm quan trọng, trong đó năm đặc điểm sau đây là nổi bật: dạy ngoại ngữ trên thế giới thể hiện một bức tranh rất đa dạng; tất cả các khu vực, các quốc gia và các vùng lãnh thổ đều thực thi chính sách đa ngoại ngữ, nhưng tiếng Anh là ngoại ngữ được học nhiều nhất và chiếm một vị thế áp đảo; có xu hướng đưa ngoại ngữ (đặc biệt là tiếng Anh) vào dạy ở giai đoạn giáo dục sớm hơn; trong khi không thể p...

  • LEARNING ANXIETY OF CHINESE MAJORED STUDENTS.pdf.jpg
  • Article


  • Authors: Lưu, Hớn Vũ (2019)

  • Bài viết khảo sát tình hình lo lắng và các nhân tố ảnh hưởng đến lo lắng trong học tập tiếng Trung Quốc của sinh viên ngành Ngôn ngữ Trung Quốc ở một số trường đại học tại Việt Nam. Trên cơ sở lí thuyết về lo lắng trong học tập ngoại ngữ của Horwitz (1986) và Young (1991), chúng tôi tiến hành khảo sát bằng bảng hỏi với 124 sinh viên. Kết quả cho thấy lo lắng về thi cử và lo lắng về nghe nói là hai phương diện có mức độ lo lắng cao nhất, lo lắng về lớp học là phương diện có mức độ lo lắng thấp nhất; sinh viên nữ có mức độ lo lắng cao hơn sinh viên nam; sinh viên có thời gian học tập tiếng Trung Quốc ngắn hơn có mức độ lo lắng cao hơn sinh viên có thời gian học tập dài hơn; tuổi t...

  • CASE STUDY RESEARCH THROUGH A LOVE POEM.pdf.jpg
  • Article


  • Authors: Lê, Hùng Tiến (2019)

  • Nghiên cứu trường hợp cụ thể là một phương pháp nghiên cứu phổ biến trong khoa học xã hội. Tuy nhiên trong thực tế đôi khi phương pháp này còn chưa được hiểu và thực hiện một cách phù hợp trong nghiên cứu ngôn ngữ ở nước ta. Bài báo trình bày một số nguyên lý chung về nghiên cứu trường hợp cụ thể (Phần I) và phân tích một số cách hiểu và ứng dụng những nguyên lý này qua một bài thơ tình nổi tiếng (Phần II) với hy vọng giúp những người mới nghiên cứu hiểu sâu thêm về lý thuyết cũng như ứng dụng của phương pháp nghiên cứu trường hợp cụ thể trong ngôn ngữ học ứng dụng.

  • STRATEGIES IN COPING WITH PSYCHOLOGICAL STRESS IN FOREIGN LANGUAGE ACQUISITION OF STUDENTS MAJORING IN PEDAGOGY, UNIVERSITY OF LANGUAGES AND INTERNATIONAL STUDIES – VIETNAM NATIONAL UNIVERSIT.pdf.jpg
  • Article


  • Authors: Đặng, Thị Lan (2019)

  • Sự thay đổi phương thức đào tạo từ niên chế sang học chế tín chỉ với phương pháp dạy học theo hướng đổi mới tư duy độc lập sáng tạo và khởi nghiệp có sử dụng công nghệ cao… làm cho một số sinh viên (SV) Trường Đại học Ngoại ngữ - Đại học Quốc gia Hà Nội (ĐHQGHN) gặp khó khăn và có nguy cơ bị căng thẳng tâm lý (CTTL) trong hoạt động học. Khi SV gặp CTTL trong hoạt động học mà không có biện pháp ứng phó với nó thì sẽ ảnh hưởng rất lớn đến hiệu quả học tập và rèn luyện. Nghiên cứu nhằm làm rõ hiệu quả của biện pháp ứng phó với CTTL trong hoạt động học ngoại ngữ của SV hệ sư phạm Trường Đại học Ngoại ngữ. Bằng việc sử dụng một hệ thống phương pháp nghiên cứu, tác giả đã làm rõ cơ sở...

  • THE AWARENESS OF STUDENTS AT THE UNIVERSITY OF LANGUAGES AND INTERNATIONAL STUDIES, VIETNAM NATIONAL UNIVERSITY TOWARDS INTERCULTURAL COMMUNICATIVE COMPETENCE.pdf.jpg
  • Article


  • Authors: Đào, Thị Diệu Linh; Đỗ, Như Quỳnh (2019)

  • Trong thế giới toàn cầu hóa ngày nay, người học ngoại ngữ không chỉ cần thành thạo bốn kỹ năng ngôn ngữ cơ bản, mà còn cần nâng cao năng lực giao tiếp liên văn hóa nếu người học thực sự muốn trở thành một người giao tiếp thành công. Đáp ứng nhu cầu trên, giao tiếp liên văn hóa đã trở thành một nội dung quan trọng trong dạy và học ngoại ngữ. Sử dụng mô hình năng lực giao tiếp đa văn hóa của Byram năm1997, nhóm nghiên cứu mong muốn tìm hiểu nhận thức của sinh viên trường Đại học Ngoại ngữ - Đại học quốc gia Hà Nội về năng lực giao tiếp liên văn hóa, cụ thể là định nghĩa, tầm quan trọng của nó, cũng như đánh giá của họ về thực tiễn giảng dạy và học tập tại trường hiện nay. Qua khảo...

  • AN EVALUATION OF ENGLISH FOR SPECIFIC PURPOSES COURSES AT A VIETNAMESE UNIVERSITY.pdf.jpg
  • Article


  • Authors: Trần, Thị Duyên; Hoàng, Ngọc Tuệ; Lê, Thị Hương Giang; Vũ, Thị Nhung; Bùi, Thị Thu Giang; Cao, Thị Hải Hằng (2019)

  • Khi tiếng Anh được sử dụng ngày càng nhiều trong các lĩnh vực chuyên môn và là công cụ giao tiếp quan trọng trong công việc thì việc giảng dạy Tiếng Anh Chuyên ngành (TACN) tại các trường đại học, cao đẳng ở Việt Nam càng cần được quan tâm nhiều hơn. Với mục đích nâng cao hiệu quả dạy và học TACN, nghiên cứu hiện tại tập trung vào tìm hiểu thực trạng việc giảng dạy TACN tại một trường đại học của Việt Nam, đánh giá chương trình, tài liệu, phương pháp giảng dạy và đề thi các học phần TACN. Thông qua việc khảo sát 657 sinh viên, phỏng vấn 8 giáo viên, dự giờ 5 giáo viên đang trực tiếp tham gia dạy và học các học phần TACN và phân tích các tài liệu liên quan đến các học phần TACN, ...

  • A SKETCH ABOUT TRANSLATION AND CHINESE-VIETNAMESE TRANSLATION TEACHING METHODS FOR CHINESE STUDENTS IN VIETNAM.pdf.jpg
  • Article


  • Authors: Phạm, Ngọc Hàm (2019)

  • Dịch có thể coi là một trong những kỹ năng thực hành ngôn ngữ mang tính tổng hợp, đòi hỏi người dạy và người học cùng một lúc vận dụng kiến thức trên tất cả các bình diện, nhất là từ vựng và ngữ pháp cũng như giao văn hóa vào việc tìm ra cách biểu đạt tương đương trong ngôn ngữ đích so với văn bản nguồn. Trên cơ sở khái quát một số vấn đề lý luận về dịch và phương pháp dạy học dịch, kết hợp với thực tế dạy học biên dịch cho lưu học sinh Trung Quốc ở một số trường đại học tại Việt Nam, bài viết vận dụng phương pháp phân tích, so sánh đối chiếu thảo luận về phương pháp xử lí từ và câu trong biên dịch và dạy học dịch, từ đó đưa ra kiến nghị nhằm nâng cao chất lượng dạy học môn Biên...

  • THE USE OF PHRASAL VERBS IN ENGLISH LANGUAGE RESEARCH PROPOSALS BY VIETNAMESE M.A. STUDENTS.pdf.jpg
  • Article


  • Authors: Tran, Phan Ngoc Tu; Tran, Quoc Thao (2019)

  • Phrasal verbs are highly common in and typical of the English language. However, ESL/EFL students in different contexts seem to avoid using them in their academic writing, especially in English applied linguistics. This study aims at investigating the use of phrasal verbs in the research proposals among Vietnamese M.A. students who were studying at one university in Vietnam. Nineteen research proposals chosen in this study cover 5 major themes, including TESOL Methodology, Discourse Analysis, Linguistics, Literature, and Translation. The data were analyzed by the software AntConc version 3.7.8. The fndings of the study indicated that the participants had a tendency to avoid usi...

  • SELF-REGULATED LEARNING AND ITS RELATION TO VIETNAMESE EFL LEARNERS’ L2 LISTENING ACHIEVEMENT.pdf.jpg
  • Article


  • Authors: Ngo, Cong Lem (2019)

  • Self-regulated learning (SRL) has been well-documented in prior studies as a critical factor for academic success. While previous educational researchers have acknowledged the fact that SRL is both domain and context-dependent (Wolter & Pintrich, 1998), research examining learners’ self-regulatory activities in EFL (English as a Foreign Language) context is rather limited. Drawing on the SRL theory of (Pintrich, 2004; Pintrich & De Groot, 1990), this research was carried out to examine the learning selfregulation of a group of Vietnamese EFL learners and its relation to their L2 listening competence. It also probes into whether gender and listening ability had an impact on the la...

  • REFLECTIONS ON DIRECT AND INDIRECT STRATEGIES OF POLITENESS IN G. B. SHAW’S PYGMALION A SATIRE ON CONVENTIONALITIES OF POLITENESS.pdf.jpg
  • Article


  • Authors: Do, Thu Huong; Nguyen, Viet Ky (2019)

  • This study aims at investigating male and female strategies of directness and indirectness manifest in the speech of the characters in the play Pygmalion by George Bernard Shaw. In the light of politeness theory by Brown and Levinson (1978), the realizations of direct and indirect strategies of politeness are associated with two types of strategies of face threatening acts (FTAs), namely bald-on-record and offrecord strategies. The off-record strategy, which is the main focus of the study, is examined in relation to various sub-strategies of indirectness which are described in terms of the Gricean conversational maxims (i.e. Quantity, Quality, Relevance and Manner). These sub-str...

  • IS A RED CARD FOR LEARNERS’ USE OF THEIR L1 IN L2 LESSONS FAIR A SOCIOCULTURAL ACCOUNT.pdf.jpg
  • Article


  • Authors: Le, Van Canh; Pham, Thi Hang (2019)

  • One of the controversial issues in second language acquisition research is the role of learners’ frst language in their second language learning. Traditionally, the frst language was assumed to get in the way or interfere with the learning of the L2, and therefore, the frst language must be banned in the foreign language classroom. However, this view has recently been reexamined and questioned by empirical studies conducted within the sociocultural perspectives. The goal of this paper is to provide new insights into the mediating role of the frst language by reviewing those studies. The paper suggests that L1, when appropriately and systematically used, can be an enabling tool t...

  • ASSESSING THE TRANSLATION OF PERSON REFERENCE FORMS IN A LITERARY TEXT A CASE OF HARRY POTTER’S JOURNEY FROM ENGLISH TO VIETNAMESE.pdf.jpg
  • Article


  • Authors: Trieu, Thu Hang (2019)

  • The study aims to assess the Vietnamese translation of English person reference forms, particularly “I - you” dyads in a literary text. To fulfll the purpose, House’s functional-pragmatic model (House, 2015), extended with Attitudinal resources of Appraisal theory (Martin & White, 2005), is adopted as the analytical framework for assessment. The data include 75 “I - you” dyads collected from “Harry Potter and the Philosopher’s Stone” (2014) and its Vietnamese translation “Harry Potter và Hòn đá phù thuỷ” (2016). The research fndings show the translator’s attempt in selecting equivalents among the remarkably diverse system of person reference in Vietnamese to produce a functional...

  • LEARNER AUTONOMY PRACTICES USED AND CHALLENGES ENCOUNTERED BY EFL TEACHERS IN FOSTERING LEARNER AUTONOMY AT TERTIARY LEVEL.pdf.jpg
  • Article


  • Authors: Le, Van Tuyen; Huynh, Thi An (2019)

  • It is undoubted that teacher autonomy (TA) and learner autonomy (LA) are among the factors that affect the effectiveness of English teaching and learning in non-native English speaking contexts like Vietnam. Investigating how teachers and students perceive TA and LA may be considered a valuable addition to the literature. This study, therefore, aimed to explore students’ perceptions of teachers’ practices used to foster LA and teachers’ perceptions of challenges they may encounter in fostering LA in EFL classes at Ho Chi Minh City University of Technology (HUTECH)-Vietnam. Two instruments were employed to collect both qualitative and quantitative data, namely the questionnaire a...

  • APPLICATION OF ETYMOLOGY-VISUALIZATION TECHNIQUES TO TEACHING FINANCIAL ENGLISH VOCABULARY A KOREAN EXPERIENCE.pdf.jpg
  • Article


  • Authors: Ri, Chung-Sim; Kang, Chol-Su (2019)

  • It is a common belief that English for Specifc Purposes students (herein ESP students) in general, and Financial English students (herein FE students) fnd it harder than Basic/General English (GE) for a number of reasons, one of which is differences between FE and GE. The paper frst identifes the most important factors in teaching FE by clarifying such differences between FE and GE and pointing out peculiarities of FE vocabulary. Then, we share our experience in seeking effective FE vocabulary teaching techniques to overcome our Korean students’ diffculties in the ESP course compared with their GE course. In our efforts, we piloted different techniques which combine etymology an...

  • AN ANALYSIS OF THE SINGAPOREAN PREPARATION FOR THE FUTURE WORKFORCE AND RECOMMENDATIONS FOR VIETNAM.pdf.jpg
  • Article


  • Authors: Nguyen, Thi Hanh Quyen (2019)

  • This paper aims at frstly reviewing initiatives on workforce transformation in the Industrial Revolution 4.0 funded by the Government of Singapore, and then making recommendations to policy makers regarding the workforce preparation in Vietnam. In the era of continuous change, workforce is a key factor in a thriving economy, thus Singapore’s strategy is to engender a future-ready generation for a better Singapore by strengthening the talent pools through lifelong learning and enabling all Singaporeans to excel and discover opportunities to fulfll their potentials. How has Singapore been doing to prepare a tomorrow’s workforce? How does Vietnam learn from Singapore’s experience in pr...

  • EPISTEMIC MODALITY IN TED TALKS ON EDUCATION.pdf.jpg
  • Article


  • Authors: Ton Nu, My Nhat; Nguyen, Thi Dieu Minh (2019)

  • This paper aims to investigate the epistemic markers in TED talks. The data for the study is 100 TED talks on education. The mixed method of both the quantitative and qualitative approaches was manipulated to capture the use of the linguistic means to convey epistemic modality in terms of degrees of certainty and range of devices. The fndings indicate that epistemic modality is pervasive in this genre, with approximately one-tenth of the sentences in the data being epistemically modalized by TED speakers via a range of linguistic means of different types and epistemic strength. The analysis unveils a clear tendency to select the middle level of commitment and make use of epistem...

Collection's Items (Sorted by Submit Date in Descending order): 1 to 20 of 644

Foreign Studies : [644]

Follow this collection to receive daily e-mail notification of new additions
Collection's Items (Sorted by Submit Date in Descending order): 1 to 20 of 644
  • SURVEY RESEARCH ON KANJI LEARNING STRATEGIES OF JAPANESE LEARNING STUDENTS.pdf.jpg
  • Article


  • Authors: Thân, Thị Kim Tuyến (2019)

  • Đối với người học tiếng Nhật, một trong những khó khăn là học chữ Hán. Số lượng chữ Hán và các từ cấu tạo từ những chữ Hán đó trong giảng dạy tiếng Nhật là trên 7000 từ với 2.500 chữ Hán. Ngoài ra, khi ghi nhớ chữ Hán người học cần ghi nhớ cả 3 yếu tố: cách viết, cách đọc (âm ON và âm KUN) và nghĩa. Vì vậy để ghi nhớ được chữ Hán, người học thường dùng nhiều thủ pháp. Nghiên cứu đã khảo sát 123 sinh viên năm thứ 3 Khoa Ngôn ngữ và Văn hoá Nhật Bản, Trường Đại học Ngoại ngữ, Đại học Quốc gia Hà Nội và xác định tần suất sử dụng các thủ pháp. Ngoài ra, nghiên cứu còn khảo sát sự khác biệt trong việc sử dụng các thủ pháp của sinh viên nam và sinh viên nữ, của sinh viên có trình độ t...

  • CHINESE FACTOR IN CAMBODIA AND ITS IMPACT ON VIETNAM.pdf.jpg
  • Article


  • Authors: Bùi, Nam Khánh (2019)

  • Campuchia là quốc gia láng giềng có lịch sử gần gũi, đối tác truyền thống và thị trường thương mại đầy tiềm năng, có vị trí quan trọng trong chính sách đối ngoại của Việt Nam. Vì vậy, việc nghiên cứu đánh giá “yếu tố nước lớn” tại Campuchia, trong đó có Trung Quốc và tác động đối với Việt Nam là rất cần thiết trên cả phương diện khoa học và thực tiễn. Thông qua phương pháp tiếp cận lịch sử và trên cơ sở phân tích quan hệ quốc tế, bài viết đã phân tích làm rõ lý do vì sao yếu tố Trung Quốc lại gia tăng ở Campuchia trong những năm gần đây và sự gia tăng ảnh hưởng của Trung Quốc đối với Campuchia trên các lĩnh vực chính trị - ngoại giao, kinh tế, quốc phòng, an ninh, văn hóa, truyề...

  • INNOVATING THE SYLLABI OF LANGUAGE SKILL COURSES IN THE FACULTY OF FRENCH LANGUAGE AND CULTURE.pdf.jpg
  • Article


  • Authors: Nguyễn, Việt Quang (2019)

  • Đổi mới chương trình môn thực hành tiếng của Khoa Ngôn ngữ và Văn hóa Pháp là một nhu cầu cấp bách. Đối tượng đầu vào có nhiều thay đổi do vậy cần xây dựng một chương trình phù hợp. Trên cơ sở các nghiên cứu về việc áp dụng Khung tham chiếu ngoại ngữ châu Âu và kết quả khảo sát tình hình giảng dạy trong môi trường mà chương trình sẽ được thực hiện, tác giả đã xác định mục đích mà đối tượng cần đạt; từ đó đề ra nội dung (giao tiếp, văn hóa và ngôn ngữ), phương pháp thực hiện và hình thức kiểm tra đánh giá, cũng như kết quả mong đợi ở người học. Chương trình có thể áp dụng được ngay vào công tác giảng dạy tại Khoa Ngôn ngữ và Văn hóa Pháp

  • TRANSLATING NOM POETRY INTO CHINESE EXPERIENCE AND DISCUSSION.pdf.jpg
  • Article


  • Authors: Lê, Thị Huyền Trang (2019)

  • Dịch thơ là một công việc thú vị nhưng cũng đầy thách thức; người dịch ngoài chuyển tải đầy đủ nội dung ý nghĩa của bản gốc, còn phải lột tả tứ thơ cũng như thể hiện được yếu tố vần luật sang ngôn ngữ đích. Trong phạm vi bài viết này, người viết thử nghiệm chuyển dịch một số bài thơ Nôm trong kho tàng thơ Nôm Việt Nam sang tiếng Hán. Quá trình thử nghiệm cho thấy sự tương đồng nhiều mặt giữa hai ngôn ngữ Việt-Hán, sự kế thừa và phát huy những đặc điểm của thơ Đường luật Trung Quốc trong thơ Nôm cho phép người dịch sử dụng phương pháp chuyển dịch âm vị, dịch thẳng, dịch âm luật để chuyển ngữ. Ngoài ra, người viết đưa ra một số trao đổi của cá nhân về dịch thuật, cũng như đề xuất ...

  • FOREIGN LANGUAGES IN THE WORLD’S GENERAL SCHOOL EDUCATION CURRENT SITUATIONS AND PROBLEMS.pdf.jpg
  • Article


  • Authors: Hoàng, Văn Vân (2019)

  • Bài viết này khảo sát tình hình hiện tại về việc dạy ngoại ngữ ở bậc giáo dục phổ thông ở một số khu vực, quốc gia và vùng lãnh thổ được lựa chọn trên thế giới: Tây Âu, Hoa Kì, Singapore, Trung Quốc, Hồng Kông, Đài Loan, Nhật Bản, Malaysia và Indonesia. Bài viết làm sáng tỏ một số đặc điểm quan trọng, trong đó năm đặc điểm sau đây là nổi bật: dạy ngoại ngữ trên thế giới thể hiện một bức tranh rất đa dạng; tất cả các khu vực, các quốc gia và các vùng lãnh thổ đều thực thi chính sách đa ngoại ngữ, nhưng tiếng Anh là ngoại ngữ được học nhiều nhất và chiếm một vị thế áp đảo; có xu hướng đưa ngoại ngữ (đặc biệt là tiếng Anh) vào dạy ở giai đoạn giáo dục sớm hơn; trong khi không thể p...

  • LEARNING ANXIETY OF CHINESE MAJORED STUDENTS.pdf.jpg
  • Article


  • Authors: Lưu, Hớn Vũ (2019)

  • Bài viết khảo sát tình hình lo lắng và các nhân tố ảnh hưởng đến lo lắng trong học tập tiếng Trung Quốc của sinh viên ngành Ngôn ngữ Trung Quốc ở một số trường đại học tại Việt Nam. Trên cơ sở lí thuyết về lo lắng trong học tập ngoại ngữ của Horwitz (1986) và Young (1991), chúng tôi tiến hành khảo sát bằng bảng hỏi với 124 sinh viên. Kết quả cho thấy lo lắng về thi cử và lo lắng về nghe nói là hai phương diện có mức độ lo lắng cao nhất, lo lắng về lớp học là phương diện có mức độ lo lắng thấp nhất; sinh viên nữ có mức độ lo lắng cao hơn sinh viên nam; sinh viên có thời gian học tập tiếng Trung Quốc ngắn hơn có mức độ lo lắng cao hơn sinh viên có thời gian học tập dài hơn; tuổi t...

  • CASE STUDY RESEARCH THROUGH A LOVE POEM.pdf.jpg
  • Article


  • Authors: Lê, Hùng Tiến (2019)

  • Nghiên cứu trường hợp cụ thể là một phương pháp nghiên cứu phổ biến trong khoa học xã hội. Tuy nhiên trong thực tế đôi khi phương pháp này còn chưa được hiểu và thực hiện một cách phù hợp trong nghiên cứu ngôn ngữ ở nước ta. Bài báo trình bày một số nguyên lý chung về nghiên cứu trường hợp cụ thể (Phần I) và phân tích một số cách hiểu và ứng dụng những nguyên lý này qua một bài thơ tình nổi tiếng (Phần II) với hy vọng giúp những người mới nghiên cứu hiểu sâu thêm về lý thuyết cũng như ứng dụng của phương pháp nghiên cứu trường hợp cụ thể trong ngôn ngữ học ứng dụng.

  • STRATEGIES IN COPING WITH PSYCHOLOGICAL STRESS IN FOREIGN LANGUAGE ACQUISITION OF STUDENTS MAJORING IN PEDAGOGY, UNIVERSITY OF LANGUAGES AND INTERNATIONAL STUDIES – VIETNAM NATIONAL UNIVERSIT.pdf.jpg
  • Article


  • Authors: Đặng, Thị Lan (2019)

  • Sự thay đổi phương thức đào tạo từ niên chế sang học chế tín chỉ với phương pháp dạy học theo hướng đổi mới tư duy độc lập sáng tạo và khởi nghiệp có sử dụng công nghệ cao… làm cho một số sinh viên (SV) Trường Đại học Ngoại ngữ - Đại học Quốc gia Hà Nội (ĐHQGHN) gặp khó khăn và có nguy cơ bị căng thẳng tâm lý (CTTL) trong hoạt động học. Khi SV gặp CTTL trong hoạt động học mà không có biện pháp ứng phó với nó thì sẽ ảnh hưởng rất lớn đến hiệu quả học tập và rèn luyện. Nghiên cứu nhằm làm rõ hiệu quả của biện pháp ứng phó với CTTL trong hoạt động học ngoại ngữ của SV hệ sư phạm Trường Đại học Ngoại ngữ. Bằng việc sử dụng một hệ thống phương pháp nghiên cứu, tác giả đã làm rõ cơ sở...

  • THE AWARENESS OF STUDENTS AT THE UNIVERSITY OF LANGUAGES AND INTERNATIONAL STUDIES, VIETNAM NATIONAL UNIVERSITY TOWARDS INTERCULTURAL COMMUNICATIVE COMPETENCE.pdf.jpg
  • Article


  • Authors: Đào, Thị Diệu Linh; Đỗ, Như Quỳnh (2019)

  • Trong thế giới toàn cầu hóa ngày nay, người học ngoại ngữ không chỉ cần thành thạo bốn kỹ năng ngôn ngữ cơ bản, mà còn cần nâng cao năng lực giao tiếp liên văn hóa nếu người học thực sự muốn trở thành một người giao tiếp thành công. Đáp ứng nhu cầu trên, giao tiếp liên văn hóa đã trở thành một nội dung quan trọng trong dạy và học ngoại ngữ. Sử dụng mô hình năng lực giao tiếp đa văn hóa của Byram năm1997, nhóm nghiên cứu mong muốn tìm hiểu nhận thức của sinh viên trường Đại học Ngoại ngữ - Đại học quốc gia Hà Nội về năng lực giao tiếp liên văn hóa, cụ thể là định nghĩa, tầm quan trọng của nó, cũng như đánh giá của họ về thực tiễn giảng dạy và học tập tại trường hiện nay. Qua khảo...

  • AN EVALUATION OF ENGLISH FOR SPECIFIC PURPOSES COURSES AT A VIETNAMESE UNIVERSITY.pdf.jpg
  • Article


  • Authors: Trần, Thị Duyên; Hoàng, Ngọc Tuệ; Lê, Thị Hương Giang; Vũ, Thị Nhung; Bùi, Thị Thu Giang; Cao, Thị Hải Hằng (2019)

  • Khi tiếng Anh được sử dụng ngày càng nhiều trong các lĩnh vực chuyên môn và là công cụ giao tiếp quan trọng trong công việc thì việc giảng dạy Tiếng Anh Chuyên ngành (TACN) tại các trường đại học, cao đẳng ở Việt Nam càng cần được quan tâm nhiều hơn. Với mục đích nâng cao hiệu quả dạy và học TACN, nghiên cứu hiện tại tập trung vào tìm hiểu thực trạng việc giảng dạy TACN tại một trường đại học của Việt Nam, đánh giá chương trình, tài liệu, phương pháp giảng dạy và đề thi các học phần TACN. Thông qua việc khảo sát 657 sinh viên, phỏng vấn 8 giáo viên, dự giờ 5 giáo viên đang trực tiếp tham gia dạy và học các học phần TACN và phân tích các tài liệu liên quan đến các học phần TACN, ...

  • A SKETCH ABOUT TRANSLATION AND CHINESE-VIETNAMESE TRANSLATION TEACHING METHODS FOR CHINESE STUDENTS IN VIETNAM.pdf.jpg
  • Article


  • Authors: Phạm, Ngọc Hàm (2019)

  • Dịch có thể coi là một trong những kỹ năng thực hành ngôn ngữ mang tính tổng hợp, đòi hỏi người dạy và người học cùng một lúc vận dụng kiến thức trên tất cả các bình diện, nhất là từ vựng và ngữ pháp cũng như giao văn hóa vào việc tìm ra cách biểu đạt tương đương trong ngôn ngữ đích so với văn bản nguồn. Trên cơ sở khái quát một số vấn đề lý luận về dịch và phương pháp dạy học dịch, kết hợp với thực tế dạy học biên dịch cho lưu học sinh Trung Quốc ở một số trường đại học tại Việt Nam, bài viết vận dụng phương pháp phân tích, so sánh đối chiếu thảo luận về phương pháp xử lí từ và câu trong biên dịch và dạy học dịch, từ đó đưa ra kiến nghị nhằm nâng cao chất lượng dạy học môn Biên...

  • THE USE OF PHRASAL VERBS IN ENGLISH LANGUAGE RESEARCH PROPOSALS BY VIETNAMESE M.A. STUDENTS.pdf.jpg
  • Article


  • Authors: Tran, Phan Ngoc Tu; Tran, Quoc Thao (2019)

  • Phrasal verbs are highly common in and typical of the English language. However, ESL/EFL students in different contexts seem to avoid using them in their academic writing, especially in English applied linguistics. This study aims at investigating the use of phrasal verbs in the research proposals among Vietnamese M.A. students who were studying at one university in Vietnam. Nineteen research proposals chosen in this study cover 5 major themes, including TESOL Methodology, Discourse Analysis, Linguistics, Literature, and Translation. The data were analyzed by the software AntConc version 3.7.8. The fndings of the study indicated that the participants had a tendency to avoid usi...

  • SELF-REGULATED LEARNING AND ITS RELATION TO VIETNAMESE EFL LEARNERS’ L2 LISTENING ACHIEVEMENT.pdf.jpg
  • Article


  • Authors: Ngo, Cong Lem (2019)

  • Self-regulated learning (SRL) has been well-documented in prior studies as a critical factor for academic success. While previous educational researchers have acknowledged the fact that SRL is both domain and context-dependent (Wolter & Pintrich, 1998), research examining learners’ self-regulatory activities in EFL (English as a Foreign Language) context is rather limited. Drawing on the SRL theory of (Pintrich, 2004; Pintrich & De Groot, 1990), this research was carried out to examine the learning selfregulation of a group of Vietnamese EFL learners and its relation to their L2 listening competence. It also probes into whether gender and listening ability had an impact on the la...

  • REFLECTIONS ON DIRECT AND INDIRECT STRATEGIES OF POLITENESS IN G. B. SHAW’S PYGMALION A SATIRE ON CONVENTIONALITIES OF POLITENESS.pdf.jpg
  • Article


  • Authors: Do, Thu Huong; Nguyen, Viet Ky (2019)

  • This study aims at investigating male and female strategies of directness and indirectness manifest in the speech of the characters in the play Pygmalion by George Bernard Shaw. In the light of politeness theory by Brown and Levinson (1978), the realizations of direct and indirect strategies of politeness are associated with two types of strategies of face threatening acts (FTAs), namely bald-on-record and offrecord strategies. The off-record strategy, which is the main focus of the study, is examined in relation to various sub-strategies of indirectness which are described in terms of the Gricean conversational maxims (i.e. Quantity, Quality, Relevance and Manner). These sub-str...

  • IS A RED CARD FOR LEARNERS’ USE OF THEIR L1 IN L2 LESSONS FAIR A SOCIOCULTURAL ACCOUNT.pdf.jpg
  • Article


  • Authors: Le, Van Canh; Pham, Thi Hang (2019)

  • One of the controversial issues in second language acquisition research is the role of learners’ frst language in their second language learning. Traditionally, the frst language was assumed to get in the way or interfere with the learning of the L2, and therefore, the frst language must be banned in the foreign language classroom. However, this view has recently been reexamined and questioned by empirical studies conducted within the sociocultural perspectives. The goal of this paper is to provide new insights into the mediating role of the frst language by reviewing those studies. The paper suggests that L1, when appropriately and systematically used, can be an enabling tool t...

  • ASSESSING THE TRANSLATION OF PERSON REFERENCE FORMS IN A LITERARY TEXT A CASE OF HARRY POTTER’S JOURNEY FROM ENGLISH TO VIETNAMESE.pdf.jpg
  • Article


  • Authors: Trieu, Thu Hang (2019)

  • The study aims to assess the Vietnamese translation of English person reference forms, particularly “I - you” dyads in a literary text. To fulfll the purpose, House’s functional-pragmatic model (House, 2015), extended with Attitudinal resources of Appraisal theory (Martin & White, 2005), is adopted as the analytical framework for assessment. The data include 75 “I - you” dyads collected from “Harry Potter and the Philosopher’s Stone” (2014) and its Vietnamese translation “Harry Potter và Hòn đá phù thuỷ” (2016). The research fndings show the translator’s attempt in selecting equivalents among the remarkably diverse system of person reference in Vietnamese to produce a functional...

  • LEARNER AUTONOMY PRACTICES USED AND CHALLENGES ENCOUNTERED BY EFL TEACHERS IN FOSTERING LEARNER AUTONOMY AT TERTIARY LEVEL.pdf.jpg
  • Article


  • Authors: Le, Van Tuyen; Huynh, Thi An (2019)

  • It is undoubted that teacher autonomy (TA) and learner autonomy (LA) are among the factors that affect the effectiveness of English teaching and learning in non-native English speaking contexts like Vietnam. Investigating how teachers and students perceive TA and LA may be considered a valuable addition to the literature. This study, therefore, aimed to explore students’ perceptions of teachers’ practices used to foster LA and teachers’ perceptions of challenges they may encounter in fostering LA in EFL classes at Ho Chi Minh City University of Technology (HUTECH)-Vietnam. Two instruments were employed to collect both qualitative and quantitative data, namely the questionnaire a...

  • APPLICATION OF ETYMOLOGY-VISUALIZATION TECHNIQUES TO TEACHING FINANCIAL ENGLISH VOCABULARY A KOREAN EXPERIENCE.pdf.jpg
  • Article


  • Authors: Ri, Chung-Sim; Kang, Chol-Su (2019)

  • It is a common belief that English for Specifc Purposes students (herein ESP students) in general, and Financial English students (herein FE students) fnd it harder than Basic/General English (GE) for a number of reasons, one of which is differences between FE and GE. The paper frst identifes the most important factors in teaching FE by clarifying such differences between FE and GE and pointing out peculiarities of FE vocabulary. Then, we share our experience in seeking effective FE vocabulary teaching techniques to overcome our Korean students’ diffculties in the ESP course compared with their GE course. In our efforts, we piloted different techniques which combine etymology an...

  • AN ANALYSIS OF THE SINGAPOREAN PREPARATION FOR THE FUTURE WORKFORCE AND RECOMMENDATIONS FOR VIETNAM.pdf.jpg
  • Article


  • Authors: Nguyen, Thi Hanh Quyen (2019)

  • This paper aims at frstly reviewing initiatives on workforce transformation in the Industrial Revolution 4.0 funded by the Government of Singapore, and then making recommendations to policy makers regarding the workforce preparation in Vietnam. In the era of continuous change, workforce is a key factor in a thriving economy, thus Singapore’s strategy is to engender a future-ready generation for a better Singapore by strengthening the talent pools through lifelong learning and enabling all Singaporeans to excel and discover opportunities to fulfll their potentials. How has Singapore been doing to prepare a tomorrow’s workforce? How does Vietnam learn from Singapore’s experience in pr...

  • EPISTEMIC MODALITY IN TED TALKS ON EDUCATION.pdf.jpg
  • Article


  • Authors: Ton Nu, My Nhat; Nguyen, Thi Dieu Minh (2019)

  • This paper aims to investigate the epistemic markers in TED talks. The data for the study is 100 TED talks on education. The mixed method of both the quantitative and qualitative approaches was manipulated to capture the use of the linguistic means to convey epistemic modality in terms of degrees of certainty and range of devices. The fndings indicate that epistemic modality is pervasive in this genre, with approximately one-tenth of the sentences in the data being epistemically modalized by TED speakers via a range of linguistic means of different types and epistemic strength. The analysis unveils a clear tendency to select the middle level of commitment and make use of epistem...

Collection's Items (Sorted by Submit Date in Descending order): 1 to 20 of 644